Arkiv
Kontakta oss
E-post: info@tennisshopen.se

Tennisinspiration

Vi vil inspirera personer inom tennisen – spelare, tränare, styrelsemedlemmar och tennisklubbar eller akademier som sådana. Tennisanläggningen skall vara en samlingspunkt för både ungdomar och motionärer. Därför vill vi här samla en mängd förslag från klubbar, akademier, spelare och tränare ute i landet på saker som de gör för att förbättra trivseln/kvaliteten i sin tennisklubb och i sin tennisvardag. Det kan vara allt mellan himmel och jord – allt från inredning i hallen till ett läckert träningsläger. Det kan vara rådgivning till vad man ska göra för karriärsval efter gymnasiet, eller inspiration till hur en klubb kan bygga ut sin utomhusanlägning. Förhoppningsvis kan personer ute i klubbarna finna inspiration till att testa något som en annan klubb har genomfört med framgång.

Har du tips på en klubb som gjort något extra för att skapa trivsel för sina medlemmar. Eller har du själv en idé eller sitter på en intressant erfarenhet eller historia du vill dela med dig av? Kontakta oss så gör vi gärna ett reportage på ämnet i fråga! Mejla i sådana fall info@tennisshopen.se så tar vi tacksamt emot ert tips.

              Magnus "Gusten" Gustafsson                                                      Linus Eriksson            

 
Om Linus: Är tennistränare i Smedslättens LTK och för Jacqueline Cabaj Awad. Har arbetat på ett antal olika klubbar och akademier både i Sverige och utomlands. Har skrivit texter och artiklar åt både Svenska Tennismagasinet och Tennis Göteborg tidigare och är väldigt intresserad av hur vi ska gå tillväga för att få svensk tennis att hänga med i dagens internationella konkurrens.
Om Gusten: Gusten har en enastående karriär som tennisproffs och har bland annat vunnit Swedish Open tre gånger. Dessutom var han rankad top 10 i världen under flertalet tillfällen. Nu är Gusten delägare i Tennisshopen sedan många år tillbaka, skriver krönikor i tennismagasinet med jämna mellanrum, och har ett allmänt brinnande ideellt intresse för svensk tennis. Bland annat har Gusten dragit igång en verksamhet i västsverige med namnet "Små lirare" - som är en kul satsning för att öka intresset för idrott bland våra unga utövare.

Rapport studieresa till Belgien 16-19 mars 2017

Rapport studieresa till Belgien 16-19 mars 2017

En viktigt del i att utveckla sin klubbmiljö, men även sitt ledarskap är att man ibland behöver lyfta blicken och ta intryck utav hur det fungerar i andra miljöer och kulturer. Vi (Martin Tyllman & Benjamin Lecomte[1]) har därför besökt Belgien för att hämta inspiration och lärdomar om hur vi kan utveckla vår träningsmiljö och träningsprogram för våra allra yngsta spelare i klubben. Belgien[2] hade 2016 en 10 års nylansering utav deras play and stay koncept, vilket gjorde av tajmingen för resan var helt perfekt. Under vår vistelse blev vi guidade utav Ruben Neyes som bland annat ansvarar för klubbutvecklingen och tränarutbildningen i regionen. Vi kom i kontakt med Ruben via Instagram där han dagligen lägger upp inspirerande och roliga träningsvideor. Under vår vistelse besökte vi förbundets toppträningscenter, tre klubbar som bedrev sin barnträning, En deltävling i Belgiens motsvarighet till IF SO – touren samt gjorde vi ett besök hos Kim Clijsters akademi. Vi vill tacka samtliga tränare, spelare och föräldrar som låtit oss fota, filma och ställa så mycket frågor vi bara velat samtidigt som de bedrivit sina lektioner. Vi har lagt upp rapporten i tre olika delar, där den första delen endast ör objektiv utan värdering, om hur det skulle kunna (inte) fungera i Sverige medan del två är tankar som vi vill ta med hem för att bidra till en positiv ”sharing is Caring” mentalitet som vi upplevde under vårt besök.

Vad vi såg

 

De blev väldigt tydligt att förbundet är motorn i hur ”kids tennis programmet ska bedrivas och utföras i klubbarna. Samtliga klubbar som vi besökte skyltade med information om de olika bantyper, bollar och tekniska riktlinjer som spelarna ska lära sig samtliga affischer med förbundets logga. Vi fick också se förbundets bibliotek av videofilmer som ska fungera som en inhemsk ”icoach” för hur tränare kan lägga upp sina lektioner i de olika stegen. I Belgien har man i dagsläget infört två extra steg till play and stay konceptet, man kör även vit (start vid 3 år) samt blå tennis (start vid 4-5 år), vilket skulle kunna liknas med vad många av oss klubbar kallar bollskola. De upplevde även att stegen mellan orange och grön var för stort, vilket har gjort att de lagt till en extra baslinje för grön bana som ligger en meter innanför den ordinarie baslinjen. Förbundet kan också vara den motorn då de har en anläggning i världsklass men två banor med playsigthsystem, gym, gympasal, massagerum samt kontor. Regelbundet så kommer landets bästa spelare dit och tränar tillsammans[3] med förbundets ledare som filmar och återkopplar till klubbtränarna vad de arbetat med.

Att tränarna ska ha genomgått det Belgiska utbildningssystemet är något som värdesätts väldigt högt och som de är stenhårda med, de har intagningsprov till samtliga utbildningar och under vårt besök nekade de en kille att gå det första tränarsteget för att han hade ett för extremt forehandgrepp. Det är också värdefullt för klubbarna att ha bra utbildade ledare på samtliga steg samt att skicka tränare på workshops etc., då Belgien använder sig utav ett klubbrating system där bland annat utbildade tränare är en viktigt faktor för att få en bra rating och finansiella medel utav förbundet.

Samtliga klubbar som vi besökte hade en restaurang och bar som familjerna samlades vid före, under och efter att barnen tränat klart. De servade allt från mat, fika samt alkohol. Vi frågade om hur länge klubbarna hade öppet på kvällarna och vi fick till svar att det beror på hur länge medlemmarna sitter kvar och dricker.

Slutsatser

Trots att det finns stora kulturella skillnader mellan länderna, så kanske man inte kan kopiera Belgiens upplägg rakt av, men en sak som slogs oss under våra klubbesök var den familjära känslan som fanns i klubbarna under barnens träningar. Föräldrarna som sitter och dricker öl med varandra samtidigt som barnet tränar kanske är något som känns osannolikt i våra klubbmiljöer, men vårt intryck och första del som vi vill ta med oss hem är hur vi i klubbarna arbetar för att skapa en miljö där familjerna vill sitta kvar och umgås såväl innan som efter träningarna. Ett exempel vi såg på några olika klubbar var att eftersom föräldrarna inte gick hem så stod barnen och spelade lite extra mot en vägg eller bara umgicks med varandra. Detta tror vi skapar en atmosfär som gör att barnen vill träna mer tennis och hallen blir en mer naturlig träffpunkt.

Den fysiska träningen har vi länge fört en debatt i Sverige om hur tidigt man ska introducera den i spelarnas utbildning. På de klubbarna vi besökte så har man löst det så att man erbjuder en timmes koordinationsträning i direkt samband med tennisträningen. Ett exempel kunde då vara att man tränade tennis 16-17 och sedan hade man ledarledd stationskoordinationsträning mellan 17-18. Anledningen till att det gick att göra det upplägget var att vit, blå och röd tränade samtidigt och de stegen kräver endast en halv tennisbana och de byggde upp koordinationsbana på den andra planhalvan. Vi frågade fystränarna på förbundet respektive klubbarna om vikten utav fysträning samt hur stor del av träningen som bör vara fys. och hur stor del som ska vara tennis. Svaret var samstämmigt att fysträning (slarvigt använt, då det beror på ålder) är jätteviktigt men ett förhållande av 2/1 är realistiskt att genomföra i unga åldrar.

Klubbarna tillsammans med förbundet ser väldigt högt på att ha utbildade tränare och yrket har en väldigt hög status i landet. De klubbchefer vi pratade med sa att de inte har några problem att få tränare till sina barngrupper eftersom det finns en så stor efterfrågan om att få börja som tränare. Man har också ett lärlingssystem, som gör att unga tränare måste följa med äldre erfarna tränare vissa pass och på olika nivåer, vilket då resulterar i att tränarna kan jobba med samtliga steg och man får tidigt möjlighet att specialisera sig. Eftersom klubbarna vill ha en så bra rating som möjligt utav förbundet så är samtliga tränare utbildade av förbundet och den utbildningen är som vi nämnde tidigare väldigt prestigefull. Vi fick den stora möjligheten att delta på examninationsdagen för det första steget och den bestod utav ett skriftligt prov samt att man skulle hålla en lektion (med barn) efter ett givet tema. För att komma in på utbildningen var man först tvungen att köra ett uppspel, här blev en kille nekad pga. Sitt forehand grepp och när vi frågade hur det kommer sig så sa de att det finns en stor risk att barnen tar efter det greppet, vilket kan leda till skador i unga åldrar. Klubbarnas egna lärlingssystem samt förbundets tuffa utbildning gör att barnen har motiverade, utbildade och engagerade ledare redan från första träningen. Eftersom det även finns en möjlighet att specialisera sig i exempelvis minitennis så är klubbens bästa tränare där och håller lektionen tillsammans med sina lärlingar.

Sist men inte minst vill vi nämna förbundets styrka som en viktig del av spelarutvecklingen i Belgien. Varje vecka samlades de bästa juniorerna i olika åldrar (vi såg 8 -11 åringarna) på förbundets center och tränar tillsammans. Träningen består utav både tennis och fys. där samtliga lektioner leds utav förbundets utbildade ledare som sedan får ta med sig checkpunkter hem till sin klubbmiljö.

Denna sammanfattning hoppas vi ska starta igång en sharing is caring mentalitet bland alla oss tränare i Sverige, hur fungerar minitennisen i era miljöer, finns det möjlighet för unga duktiga timtränare att utvecklas ännu mer? Använd gärna kommentarsfunktionen och beskriv hur ni gör i eran klubbar.  

Frågor att fundera på i sin hemmamiljö

 

Redan från unga år introducerar klubbarna i Belgien den fysiska träningen i barnens spelarutveckling. Klubbarna vi besökte hade t.ex. först en timme minitennisträning och sedan en timmes korrdinationsträning direkt efteråt. När introducerar vi den fysiska allsidiga träningen för våra juniorer i klubbarna i Sverige?

För att klara det första steget i tränarutbildningen i Belgien behöver deltagaren genomgå ett praktiskt uppspel, klara ett teoretiskt prov samt hålla en lektion med barn utifrån ett givet tema. Att det är tufft att genomgå tränarutbildningen gör att tränaryrket får en hög status och många unga vill bli tränare. För att få jobba i klubbarna använder man sig även utav ett typ utav lärlingssystem där nya tränare får gå med erfarna tränare i olika stegen för att kunna växa in i jobbet. Hur tar vi hand om våra yngre tränare i klubbarna, hur ser utvecklingstrappan ut? Är de tränare som arbetar med de yngre barnen tillräckligt utbildade och redo?

Avslutningsvis vill vi tacka alla som vi pratat med i Belgien som varit väldigt öppna och ärliga i sina svar, även tacka Ruben som varit en grym guide samt ett stort tack till Mälarhöjden som givit oss möjligheten att åka på denna studieresa.

 

 

[1]Till vardags arbetar både Martin och Benjamin som tränare i Mälarhöjdens tennisklubb i Stockholm.

[2] Belgiska tennisförbundet är uppdelade i två olika förbund (Vlaandeeen som vi besökte) samt Wallonia som är den fransktalande delen. När vi i sammanfattningen skriver Belgien refererar vi till Vlaandeeren

[3][3] De yngsta som kommer dit är 8 år och elitspelarna får träna där när de inte har tävlingar

 

0 kommentarer

Ingen har kommenterat detta inlägg ännu. Bli den första att kommentera!

Produkter